Nuffnangku...

Isnin, 29 November 2010

Mee jawa...versi emak

Mee  jawa yang simple dan sedap sangat...

Korang pernah tak makan mee jawa,walaupun aku bukannya orang jawa,tapi aku suka sangat dengan keenakkan mee jawa tersebut...cewahhh...cewahhh...macam apa pulakkkan..tapi memang best tau...nak masak nya pun senang...oklah aku letak resepi  mee jawa ni...

Bahan-bahan:
Mee kuning
Bawang besar
Bawang putih
Cili merah / Cili Api sikit
Udang kering
Keledek
Garam
Ajnomoto/ Secukup rasa Maggie

Bahan untuk letak atas mee :
Sayur sawi di celur
taugeh di celur
Tauhu yang digoreng
bawang goreng
daun bawang..kalau nak wangi


Cara2 dia lak :
Mee dicelur dengan air panas/ direbus pun boleh...sekejab sahaja
keledek direbus..
bawang besar,bawang putih,udang kering,cili merah dan cili api diblender..keledek yang direbus tadi di lenyek,pastu masuk dalam periuk dan tambahkan sedikit air untuk di buat kuah...(agak2 je...)jangan bubuh air banyak nanti kurang rasa kuah dia...pastu baru masukkan bahan2 yang di blender...dah mendidih baru tutupkan apinya ye...lepastu barulah hidang mee tu dengan bahan2 seperti sawi,taugeh,tauhu dan bawang goreng...senang jekan....

4 ulasan:

Ieda Al-Habsyi berkata...

mee jawa ni mcm mee rebus ke lain? :)

norihan berkata...

ieda,
tak surelah pulak,sebab mee jawa versi emak ni guna keledek je..kalau mee rebus guna kentang dan keledek,pastu cili kering diblender...

~ yus ~ berkata...

salam ziarah,

terliur ni tgk mee jawa dan spaghetti tu..:)

norihan berkata...

salam untuk yus...
hehe...sedap tau...myum..nyum..